vrijdag 30 december 2011

EBCN kiest opnieuw voor de langste weg!

Mijn mond valt open bij het lezen van de laatste Bullmania (EBCN clubblad) Zowel in het voorwoord als in de notulen van de bestuursvergadering van 28 september wordt de ingeslagen weg door de Raad van Beheer afgedaan als “kip zonder kop beleid”. Deze ingeslagen weg, die de basis moet leggen voor het convenant in 2012, doet niets meer dan het bestaande fokbeleid eindelijk controleerbaar en uitvoerbaar maken.

Eindelijk worden de fokdieren straks gescreend op gebreken die we zeker uit het ras moeten bannen. Met slechte honden mag je niet meer fokken als je straks nog een stamboom wilt hebben voor je puppies, ondanks de titels of bloedlijn. Natuurlijk moeten we ook de risico’s van inteelt indammen door het aantal dekkingen per reu te beperken en moet de fokker op zoek naar Bulldoggen die gelet op het exterieur gaan bijdragen aan een hoger percentage natuurlijke bevallingen. Dit noemt de EBCN dus “kip zonder kop beleid” en wil men niets van weten, het is zelfs in het verkeerde keelgat geschoten, aldus de nieuwbakken secretaris die moeiteloos de voorzittershamer overneemt in zijn voorwoord.


Nee we moeten het hebben van Fokwaarden. We halen daarvoor een commercieel bureau naar binnen (club heeft geld zat?) En kiezen daarmee voor de zoveelste (lange)weg naar Rome.
Terwijl bij andere rashonden met een streng fokreglement al decennia-lang de fokwaarden worden bijgehouden, komt de EBCN er achter dat dit ook wel eens toegepast kan worden voor de fokkerij van Engelse Bulldoggen. De input voor een dergelijk programma dient direct na vaststelling van een erfelijke aandoening waarheidsgetrouw door de fokkers en eigenaren van Engelse Bulldoggen
aangeleverd te worden; zo niet, dan zijn de fokwaarden niet betrouwbaar. Dit geldt overigens niet alleen voor het BAS (kortsnuitigen syndroom = ademhalingsproblemen) maar ook voor oa. patella luxatie, oogaandoeningen, HD, vachtproblemen etc. De EBCN wil fokwaarden uitsluitend inzetten  op de ademhalingsproblemen. Dus heb je een bulldog die ondanks zijn korte neus nog redelijk kan ademen maar krom staat van de HD of patella krijg je een positief fokadvies? Ik wist niet dat kortsnuitigheid ook kortzichtigheid in de hand werkt.

Dit zal nog een hele omslag voor de fokkers worden, die tot nu toe zo veel mogelijk in de doofpot stoppen. Denk maar eens terug aan de hevige vergaderingen waar zelfs politie bij aan te pas moest komen. De fokkerij en openheid van zaken gaat nu eenmaal niet goed samen met fraude van de populatieonderzoeken als gevolg. Daarbij komt nog de uiterst kwetsbare bestuursinvulling van de EBCN met ongeveer ieder jaar een nieuwe bezetting. In al deze tumult van de laatste jaren was het niet mogelijk om de eigen populatie onderzoeken fatsoenlijk in kaart te brengen. Laat staan daar betrouwbare conclusies aan te verbinden. De EBCN kiest dus liever voor het volgende rookgordijn.

Fokwaarden kunnen pas toegepast worden na ca. 10 jaar registratie van alle gezondheidsgegevens van alle Engelse Bulldoggen. En daarmee heeft de Engelse Bulldog Clubfokker dus voorlopig vrijspel.
Advies van de Bulldog club Nederland naar de Raad van Beheer was dan ook om de slechte bullen uit te sluiten van de fokkerij en geen genoegen te nemen met eventuele gradaties van ervelijke aandoeningen. Nogmaals met slechte honden moet je niet fokken. Vervolgens is het aan de Raad van Beheer om te bepalen of Fokwaarde onvervalst en objectief ingepast kan worden voor alle fokkers in Nederland, ongeacht ras of lid van een vereniging.

2 opmerkingen:

  1. Marcel,

    Wanneer zoek je nou eens de samenwerking ipv de confrontatie? Het is de makkelijkste weg om je via een blog te uiten zonder consequenties.

    Bovendien spreek je van een kwetsbaar bestuur bij de EBCN terwijl je zelf binnen een half jaar na het oprichten van de BCN alweer bent afgetreden als bestuurslid.

    Je verhaal snijdt hout. Laat ik dat je meegeven. Maar alle negatieve aandacht in de meduia waar jij over spreekt wordt toch vooral gevoed door jouzelf. Neem je televisie optredens waarin je enkel de negatieve aspecten benoemt. Nergens heb je gesproken over alternatieven of mogelijke oplossingen. Zo ook in je blog.

    Afgeven op anderen is makkelijk. Opbouwend en gefundeert meedenken is een stuk lastiger. En juist hiervoor ben jij tot nu toe weggebleven!

    Jij houdt ook van dit ras! Ga er dan eens achter staan!

    Ik ben zelf geen fokker en heb met beide clubs niets te maken. Maar ik erger me dood aan de uitspraken die je op persoonlijke titel doet! Mijn wens voor 2012 zou in deze ook zijn dat jij eens iets positiefs de media in helpt!

    Je hebt de ingangen. Open eens deuren voor je ze dichtslaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Anoniem, Bedankt voor de reactie. Dit is één van de weinige reacties die ik zonder plaatsvervangende schaamte kan publiceren. Jammer dat je naam niet wilt noemen. Maar toch even reageren, gezien je niet helemaal op de hoogte bent van wat feiten.

    Deze Blog is voor ieder die het lezen wil of kan. Het mijn mening en ervaring die ik wil delen. Hoe een ieder hiermee omgaat maakt niet zo veel uit voor mij. Echter ik begrijp dat dit soms wat confronterend kan zijn inderdaad.

    Samenwerken wil ik graag maar het is de EBCN die mij voor het leven heeft geschorst en niet andersom. Daarbij heeft de huidige secretaris van de EBCN getracht de BCN onderuit te halen en te saboteren bij de RvB. Dit is voor mij onverteerbaar. Het is dus weer even wachten tot dat er weer een nieuw EBCNbestuur aanschuift.

    Mijn bestuursperiode bij de BCN heeft wel wat langer geduurd, incl het oprichtingsjaar 3 jaar. In 2012 had ik alweer verkiesbaar geweest, dus lang zat.
    Je verhaal over alternatieven in de media snap ik niet. Als je mijn blog leest maar ook Zembla terug kijkt maak ik overal duidelijk wat het alternatief is. Simpel, kies voor een ander type bulldog. En sluit de slechte Bullen uit voor de fokkerij.

    Ik ben kritisch op anderen inderdaad. Maar dit valt mi in de categorie koekje van eigen deeg.
    Achter het ras staan doe ik al ruim 20 jaar. We moeten met het ras nu eenmaal een andere kant op en verandering doet pijn, al staat dit in schril contrast met de problemen van onze Bulldog. Let wel als wij de bulldog niet veranderen is het tussen nu en 2 jaar gedaan met de Engelse Bulldog als rashond in Nederland.

    Tot slot, natuurlijk brengen we positief nieuws in de media. Maar tot nu toe was er nog weinig aanleiding. Het meest positieve tot nu toe zijn de pilotonderzoeken in Utrecht en het toekomstige convenant. Deze weg was nooit ingeslagen zonder toedoen van de BCN en ondergetekende.

    BeantwoordenVerwijderen